Gastles op school

november 2024, basisschool
hdh-huidindeklas-1
Ester Prooij en drs. Claire van Eijsden (dermatoloog) gaven een gastles uit de leskoffer ‘Huid in de Klas’ op een basisschool. Een artikel over de gastles verscheen in Heel de Huid nr. 4 november 2024, magazine over huid en haaraandoeningen. Tekst en beeld door Jolien van der Geugten namens Huid Nederland.

‘Heel mooi wat een kleine gastles teweeg kan brengen’

Wat is het grootste orgaan in het menselijk lichaam, wat doet een dermatoloog en wat is een huidaandoening? Op die vragen gaven dermatoloog Claire van Eijsden (Erasmus MC) en ervaringsdeskundige Ester Prooij antwoord tijdens hun gastles ‘Huid in de klas’ op een basisschool in Rhoon. De gastles was onderdeel van een speciaal project van Huid Nederland en de Europese academie voor dermatologen (EADV). HEEL de HUID sprak met hen en met de initiatiefnemers van de gastlessen.

Bibi van Montfrans is dermatoloog in het Erasmus MC en initiatiefnemer van de EADV-gastlessen ‘Huid in de klas’. Waarom deze speciale gastlessen?

Van Montfrans: “In september kwamen duizenden dermatologen uit de hele wereld naar de conferentie van de EADV in Amsterdam. Vanuit de EADV wilden we daarom in die periode met dermatologen het land in om de kennis van leerlingen over de huid te vergroten en om aandacht te vragen voor de impact van een huidaandoening. Hiervoor werkten de EADV en de EADV patient advocacy taskforce samen met Karin Veldman en Jolien van der Geugten van Huid Nederland, en met Shiarra Stewart en Kirsten Burghout (beiden dermatoloog) die het lespakket ‘Huid in de klas’ ontwikkeld hebben. Het was een groot succes: in september en oktober gaven dermatologen samen met ervaringsdeskundigen (mensen met een huidaandoening) door heel Nederland gastlessen. Hiervoor is een speciale handreiking gemaakt voor groep 1 t/m 8, waarbij leerlingen worden uitgenodigd te kijken en te leren over hun eigen huid en over huidaandoeningen. Dermatologen uit bijna alle provincies van Nederland deden mee, van Limburg tot Friesland, en ervaringsdeskundigen met diverse huidaandoeningen waaronder aangeboren moedervlekken, ichthyosis, vitiligo en eczeem.
De reacties op de lessen waren heel positief, zowel van de dermatologen en de ervaringsdeskundigen, als van de leerlingen en leerkrachten. We willen hier zeker een vervolg aan geven. We hadden zelfs meer aanmeldingen van dermatologen en ervaringsdeskundigen dan dat we basisscholen konden vinden in die specifieke periode.”

 

Claire van Eijsden (links) en Ester Prooij (rechts)

hdh-huidindeklas-1gr

Claire van Eijsden (dermatoloog) gaf samen met Ester Prooij (ervaringsdeskundige) zo’n gastles. Prooij heeft een aangeboren moedervlek. Hoe vonden jullie het om de gastles te geven?

Prooij: “Ik vond het erg bijzonder. Het medeleven en de interesse van de kinderen waren super om te zien. Ik voelde echt een mogelijkheid om open en eerlijk met de kinderen te spreken, en zij met mij.”

Van Eijsden: “Het was heel erg leuk om de gastles te geven. Het lesmateriaal om de les te geven was goed opgezet en de
kinderen waren erg geïnteresseerd.”

Dermatoloog Wim Venema voor de klas in Assen (foto J. van der Geugten)

hdh-huidindeklas-2

Wat is jullie het meest bijgebleven?

Prooij: “Een meisje gaf aan dat ze zich schaamde voor haar huidaandoening. Ze gaf aan dat ze in mij een soort herkenning vond. Dit voelde voor haar heel fijn. Uiteindelijk heeft ze zelfs voor de klas haar verhaal gedaan aan haar klasgenoten. Heel mooi om te zien hoeveel een kleine gastles teweeg kan brengen.”
Van Eijsden: “Dat kinderen zelf spontaan vertelden over huidaandoeningen waarvoor ze zich schaamden. Dat ze er opeens open over durfden te vertellen.”

Waren er bijzondere reacties van leerlingen?

Van Eijsden: “Wij vroegen tijdens de gastles ‘Wat doe je als je iemand ziet met een zichtbare huidaandoening?’ Toen gaf een meisje als antwoord: ‘Dan kan je toch gewoon vrienden worden?’ Dat vond ik een mooie reactie.”
Prooij: “Tijdens mijn verhaal vertelde ik dat leerlingen altijd vragen mogen stellen. Ik vertelde dat ik werk op een middelbare school, maar voornamelijk kwam vertellen over de moedervlek. Bij het vragen stellen waren veel kinderen super geïnteresseerd in de middelbare school, en stelden hier veel vragen over. Blijkbaar was mijn huidaandoening niet spannend, en normaal voor ze. De middelbare school is blijkbaar heftiger!”

Wat zijn aangeboren moedervlekken?

Van Eijsden: “Een aangeboren moedervlek is een moedervlek die bij de geboorte al aanwezig is. De medische naam is congenitale naevus. Ze komen voor bij ongeveer  1% van de kinderen. Een aangeboren moedervlek ziet eruit als een roze tot bruin gekleurde vlek van enkele millimeters tot meer dan 20 cm groot. Ze kunnen verschillende kleuren bruin hebben en hebben soms een bobbelig oppervlak. Soms groeien er haren uit. De aangeboren moedervlek groeit mee met de groei van het kind.
Iemand kan 1 of meerdere aangeboren moedervlekken hebben.”

Waarom vinden jullie het belangrijk als kinderen op school leren over de huid en in het bijzonder aangeboren moedervlekken?

Van Eijsden: “Blijkbaar speelt ook op jonge leeftijd al het besef dat als je een huidaandoening hebt, je je daarvoor kan schamen en deze daardoor verborgen houdt. Ik vind het belangrijk om dat stukje schaamte te doorbreken en het bespreekbaar te maken. Dat een huidaandoening gewoon een variant is van normaal en dat iedereen wel eens een huidaandoening heeft. In mijn spreekkamer zie ik veel kinderen met aangeboren moedervlekken. Deze kinderen lijden vaak onder pestgedrag. Vaak door onwetendheid van anderen. Ze worden gepest met opmerkingen als: je hebt poep in je gezicht. Ik vind het heel erg belangrijk dat kinderen leren hoe hier mee om te gaan. Dat ze leren te vragen naar een zichtbare huidaandoening in plaats van nare opmerkingen te maken of te roddelen achter iemands rug om.”
Prooij: “Mensen hebben van alles wat. Je mag echt áltijd aan iedereen vragen stellen; ze bepalen zelf wel of ze antwoorden. Maar ga niet over iemand praten, of roddelen. Moedervlekken zijn niet eng en niet vies.”

Maud Habets en Luc Laumen in Maastricht (foto Jolien van der Geugten)

hdh-huidindeklas-3

Meer over de leskoffer
De leskoffer ‘Huid in de klas’ biedt leerkrachten (gratis) diverse materialen om de huid en het hebben van een huidaandoening bespreekbaar te maken in groep 1 t/m 8 van de basisschool. Bij het lesmateriaal is ook een extra werkblad beschikbaar voor een les over aangeboren moedervlekken voor groep 5 t/m 8.

Meer over het spreekbeurtpakket
Nevus Netwerk Nederland heeft een spreekbeurtpakket dat kinderen kunnen downloaden van de website. Kinderen kunnen met deze informatie zelf hun spreekbeurt
samenstellen. Ze kunnen kiezen welk materiaal ze willen gebruiken en wat ze prettig vinden om wel of niet te vertellen. Onderwerpen in het pakket zijn bijvoorbeeld de
huid, wat is een reuzemoedervlek en hoe ga je er mee om.

Websites:
www.huidindeklas.nl

Start typing and press Enter to search