De Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) gaat over: Positie en plichten bestuursleden en toezichthouders. De aansprakelijkheid van bestuursleden en toezichthouders. Financieel beleid en goedkeuring van uitgaven. Regels omtrent belangenverstrengeling. Procedures bij grote uitgaven of investeringen. De WBTR is een wettelijke verplichting voor verenigingen en stichtingen. De wet geldt voor alle besturen. Sinds 1 juli 2021 moet hieraan worden voldaan. Het is belangrijk, want niet voldoen aan de WBTR kan gevolgen voor bestuursleden persoonlijk hebben.
Tenminste eenmaal per jaar controleert het bestuur de validiteit en toepasbaarheid van de gemaakte afspraken.
Het functioneren van nieuwe bestuursleden wordt uitgevoerd in de periode van 3 – 6 maanden na hun aanstelling. Hiervan kan worden afgeweken in bepaalde gevallen zoals bij wanprestatie, overtreden van de wet/reglementen/vrijwilligersoverkomst/etc. In dit geval wordt het bestuurslid direct van zijn/haar taken ontheven.
Het huidige bestuur draagt zorg voor het informeren van nieuwe bestuursleden over met name:
Bij het neerleggen van een bestuursfunctie regelt het bestuur de volgende zaken:
In geval van een plotseling vertrek van de bestuurder kan bovenstaande anders lopen.
Volgens de WBTR is het niet verplicht om in de organisatie statuten een regeling op te nemen hoe om te gaan met tegenstrijdig belang (belangenverstrengeling). Het is wel verplicht dit te regelen maar het hoeft niet in de statuten te worden opgenomen.
Wij hebben dit onderwerp al lang geregeld: tegenstrijdig belang
Onze organisatie werkt met vrijwilligers die hun werkzaamheden, normaal gesproken, uitvoeren in hun vrije tijd. Wij hebben ook vrijwilligers die zelf patiënt zijn en hierdoor ook lichamelijke/geestelijke beperkingen ondervinden.
Dit betekent dat bestuursleden door met name persoonlijke omstandigheden een periode afwezig kunnen zijn.
Binnen onze organisatie is vrijwillig niet vrijblijvend. Wij maken duidelijke afspraken over onder meer taken in de vrijwilligersovereenkomsten.
Door onverhoopte omstandigheden kan het voorkomen dat een bestuurslid, al dan niet tijdelijk, zijn/haar taken niet kan uitvoeren.
Wanneer een bestuurslid voor een langere(*1) periode afwezig is dan:
De afspraken worden minimaal eenmaal per jaar gecontroleerd op actualiteit en relevantie.
*1 = wat als langere periode wordt gezien hangt af van de taken van het bestuurslid. De taken van een bestuurslid zoals een penningmeester dient zo spoedig mogelijk te worden overgenomen.
Meervoudig stemrecht is niet van toepassing binnen onze organisatie.
Het toezicht op het handelen van de bestuursleden wordt uitgevoerd door met name:
In ons huishoudelijk reglement is de procedure over de verkiezing van bestuursleden vastgelegd.
Bestuursleden van onze organisatie worden benoemd door een formeel besluit tijdens onze ledenconferentie.
Onze organisatie kent geen bindende voordracht.
In ons huishoudelijk reglement zijn alle processen en procedures vastgelegd. Qua borging verwijzen wij naar de sectie ‘Toezicht’ in dit artikel. Onze statuten zijn onze wettelijke basis: statuten
Nevus Netwerk Nederland
Koninksweg 1
7064 KH Silvolde
Nederland